Historie souboru
Soubor lidových písní a tanců Valašský vojvoda z Kozlovic
V květnu roku 1970 vznikla z iniciativy učitele a zapáleného vlastivědného pracovníka pana Jana Boháče národopisná skupina pod názvem Ondřejník. Navázala na tradice tanečních skupin a hudeckých i cimbálových muzik, které v minulosti působily ve vesnicích okolo hory Ondřejník. Nejstarší zmínka o živých a bohatých folklorních tradicích je však už z roku 1895, kdy kozlovičtí tanečníci vystoupili s Válkovou cimbálovou muzikou z Kunčic p. O. na slavné Národopisné výstavě českoslovanské v Praze. Na úspěšném vystoupení kozlovických tanečníků měl velký podíl i hudební skladatel Leoš Janáček.
Založení souboru, které bylo v plánu Vlastivědného kroužku v Kozlovicích, urychlila výzva Ústavu pro etnografii a folkloristiku ČSAV v Brně, aby Kozlovice vystoupily na národopisných slavnostech v Rožnově p.R., které se konaly na paměť 75. výročí Národopisné výstavy českoslovanské. Pod vedením uměleckého vedoucího Ladislava Poláška st. bylo nacvičeno 8 valašských tanců a 4 písně. Převážně se jednalo o ty, které v r. 1895 předváděli kozlovičtí účastníci v Praze. S tímto repertoárem vystoupil soubor úspěšně v Rožnově na národopisných slavnostech 25. června 1970.
V roce 1975, kdy se vedení začali věnovat manželé Vlastimil a Marie Krpcovi, vznikl z národopisné skupiny Ondřejník soubor lidových písní a tanců Valašský vojvoda s vlastní cimbálovou muzikou. Svůj název si soubor zvolil podle kdysi slavných valašských vojvodů. Valašští vojvodové - někdejší vůdcové valachů a správci salaší - měli svá sídla na několika místech území Beskyd. Řídili se tzv.Valašským právem. Na tehdejším hukvaldském panství sídlili po 200 let valašští vojvodové z rodu Krpců a Žáčků v Kozlovicích (1565-1764). Bylo to v době, kdy na východní Moravu i do našeho kraje (lašsko-valašské pomezí) pronikala po karpatském oblouku valašská kolonizace se svým způsobem života, ale i kulturou - písněmi, tanci, zvyky, kroji a architekturou. V té době vznikaly po Beskydech četné salaše s valašskými loukami, kde se páslo tisíce ovcí dávajících obživu zdejším obyvatelům.
Dalšími sběrateli lidových písní, kteří zapisovali v našem regionu a z jejichž zdrojů tak můžeme čerpat, byli František Sušil, František Bartoš, z mladšího období pak Antonín Pustka z Kunčic (1877-1960) a Vincenc Socha ze Lhotky pod Ondřejníkem (1903-1970). Zejména jeho odkaz - asi 1 500 písní a tanců je bohatou studnicí pro repertoár souboru Valašský vojvoda. Vincenc Socha zapisoval především u Anežky Šenkové z Měrkovic, manželů Kalusových, či Marie Tobolové a u mnoha dalších významných nositelů tradic z Kozlovic a okolí.
- Stříbrná valaška v kategorii souborů umělecky ztvárněných - za pásmo " Jaro v Beskydech "
- Druhé místo v soutěži zbojnického tance " odzemek "
- Cena novinářů a publicistů
- Cena cimbálové muzice za hudební a pěvecký projev
- I.cena na I.mezinárodním folklorním festivalu v Brzesku
- Úspěšné natáčení pro rozhlas a televizi Warszawa a Krakow
V roce 2010 byl souboru udělen titul laureát festivalu ve Strážnici za "zpracování a provedení tématiky světců v pořadu "Za nebeskou bránou. Od Hromnic do svatého Jána."
V roce 2010 (7. - 16.8.2010) se soubor zúčastnil 38. ročníku mezinárodního folklorního festivalu Les folklores du monde - Montoire (CIOFF) . Zde vystoupily také soubory z Ukrajiny, Španělska, Maďarska, ruské Osetie, Burundi, Rwandy, Indie, Číny a Peru.
Prameny
Soubor Valašský vojvoda vychází především z díla 3 sběratelů zabývajících se místním folklórem -Vincenc Socha, František Bartoš a František Sušil.
Vincenc Socha 9.1.1903 - 2.6.1970
Narodil se ve Štramberku. Měl dva sourozence - Františku a Jana. Otec byl malozemědělcem a kovářem. Vincenc vychodil obecnou školu ve Štramberku a následně měšťanskou školu v Kopřivnici. Poté navštěvoval Učitelský ústav v Příboře, kde vykonal zkoušku způsobilosti dne 27. 11. 1926.
Po vojenské službě působil jako zatimní učitel v Myslíku a pak ve Lhotce. Zde se seznámil s Janou Tomkovou, se kterou se 1929 oženil. Od 1. 7. 1936 se stal řídícím učitelem na obecné škole ve Lhotce, kde pobyl 10 let. Za totality musel opustit školu. Nastoupil jako horník na dole Hlubina v Ostravě, kde pracoval 9 let. Když onemocněl plicní chorobou a odešel do invalidního důchodu, pracoval ještě 4 roky jako lesní dělník na Hukvaldech. Nemoc se stála zhoršovala a nakonec ho přemohla. po trvalém dvouletém pobytu ve frýdecké nemocnici zemřel ve věku nedožitých 68 let.
Největší zásluha Vincence Sochy spočívá v kulturní práci. Jako učitel v Myslíku a ve Pstruží v letech 1926 až 1929 sbíral písně a tance. V Měrkovicích se věnoval této činnosti již naplno, když poznal zpěvačku a tanečnici Anežku Šenkovou, tamější rodačku. Celkem od ní zapsal na 1980 písní a 28 tanců a tanečních variant. Nejznámější tance uspořádal pod názvem Valašská beseda.
Když se Vincenc Socha dostal v roce 1936 do Lhotky, pokračoval ve veškeré dosavadní činnosti. Nejrozsáhlejší byla v národopise, kterému se věnoval až do konce života. Založil soubor lidových písní a tanců Pilky.
Největší a svým rozsahem neuvěřitelná práce Sochova tkví ve sběru lidových písní a tanců z obcí Kozlovice, Měrkovice, Lhotka, Myslík, Pstruží, Kunčice p. O., Čeladná, Frýdlant n. O. a dalších. Celkem zapsal na 1 200 písní a na 160 tanců a tanečních variant.
Tituly vydané tiskem:
- Národopisné scény: Dožatá, Dožínky, Kácení máje, Pod májem, Valašská svatba, Zrušení roboty
- Divadelní hry: Krajánkova nevěsta, Pán hor, Radostné mládí, Srdce z pouti, Vánoční dar
- Sbírky lidových tanců: Lidové tance na Lašsku I. Lidové tance z valašsko - lašského pomezí v okolí Ondřejníka II., Lidové tance na Lašsku III.
- Rukopisy: Janáčkův kraj ve zpěvu a tanci, Měrkovští kameníci, Naše děti - obyčeje, hry, Pasáci - národopisná scéna, Pověry z Janáčkova kraje, Přísloví, příběhy humorné, Zpráva o činnosti Lidové umělecké tvořivosti
- Sběry písní: Kozlovice a Měrkovice - 808, Lhotka - 88, Myslík - 11, Pstruží - 10, Čeladná - 56, Frýdlant - 192, jinde - 35
- Sběry tanců: Kozlovice a Měrkovice - 98, Lhotka - 30, Pstruží -6, Čeladná - 1, Kunčice - 8, Václavovice - 17
Lašsko
Lašsko, jakožto etnografické území čítá několik pospolitějších celků. Přechodnou oblastí, která byla silně zasažena valašskou kolonizací, ale nářečně se druží k Lašsku, je Frenštátsko. Další oblastí je pak Kravařské Lašsko (oblast okolo Příbora), Ostravské Lašsko (především jižně od Ostravy), Místecko (oblast podél řeky Ostravice, např. Palkovice, Metylovice, Chlebovice, ...) a Frýdecko představující území starého Frýdeckého panství, i zde však je cítit silný vliv valašské kolonizace.
Hranice Lašska je vymezena asi takto: Od slovenských hranic u Bílé po hřebenu Beskyd až k Trojanovicím a Frenštátu (základním orientačním a dělícím bodem je vrch Pindula), dále přes Lichnov, Štramberk a Rybí až k povodí řeky Odry (v okolí Nového Jičína zde tvoří ohraničení německá kolonizace).
Dále pak přes Studénku, po Odře na sever a jižně od Vratimova k Sedlišti, Bruzovicím a Dobré. Poté směrem na jih východně od Frýdlantu a Ostravice znovu k Bílé (přesně určit ohraničení s Těšínským Slezskem je velmi složité, nářečně je zde totiž oblast velmi nejasná).Toto je pouze přibližné určení, a to podle nářečí, kterým se zde mluvilo.
Typy tanců na Lašsku
Zvrtek
Jeden z charakteristických lašských tanců. Řadí se do skupiny tanců točivých a je postaven na dvoudobém rytmickém základu. Největší zásluhu na rekonstrukci Zvrtku má Věra Šejvlová, která zachytila taneční krok od Veroniky Švrčinové, známé zpěvačky a tanečnice z Buřonky na Gruňu. Při předzpěvu je zde jistý rytmický ohyb - přenášení váhy z nohy na nohu. Při první mezihře víří pár na místě v kolovém držení, přičemž krok obou v páru je shodný (základem je zvrt na přední části chodidla). Během druhé mezihry tanečník obyčejně improvizuje (přitom je ale cifrování zase drženo při zemi). Tanečnice se točí okolo své osy a zachovává krok.
Skok
Vznikl jako protipól sólových ženských tanců v prostředí horských pasteveckých salaší. "Je přibitý do země, jeho cifry jsou hranaté a pohyby úsečné" (Věra Šejvlová). Způsob doprovodu nebyl vždy instrumentální, zprvu byl Skok doprovázen jen vokálně. Z této prvotní vazby na rytmiku řeči a zpěvu vychází jisté rytmické nerovnosti. Oproti zvrtku je skokový duvaj mnohem kratší a průběh taneční série je poněkud jiný. Začíná se pomalým předzpěvem. Tanečník si jen jakoby "ozkouší" taneční parket. Po několika pomalých slokách, kdy způsob tanečních cifer je velmi zdrženlivý, se tempo poněkud oživí. Postupně zrychlovaný duvaj přejde posléze v odrážku. Nejrychlejší taneční tempo představuje tzv. "friško", které si poručí tanečník. To také taneční sérii obyčejně uzavře.
Starodávný
Je to jediný třídobý točivý tanec. Zpočátku jej pravděpodobně tančily jen ženy. Má slavnostní charakter a proto bývá často tancem svatebním. Během předzpěvu pár chodí starodávným krokem po kruhu nebo volně po parketu. Při dalších dvou slokách pár víří na místě v kolovém, nebo polootevřeném držení. Tempo se během hraných slok o polovinu zrychlí, ale na sloku zpívanou se vrátí zpět do původního tempa. Při přechodu z pomalého tempa na rychlejší je zpívaná sloka ukončena na těžkou dobu posledního taktu. Pro ukončení taneční série se užívá dvoudobá dohra s duvajovým (zvrtkovým) doprovodem.